Een ideaal saunarondje

rondjesauna

Een bezoek aan een (privé) sauna heeft veel voordelen. Voor veel mensen werkt een bezoek aan een sauna enorm rustgevend en ontspannend. Even helemaal weg uit het drukke bestaan en lekker tot jezelf komen. Naast een rustgevend en ontspannend gevoel draagt een sauna ook bij aan een helende en gezonde werking op lichaam en geest. De huid wordt gereinigd, het immuunsysteem wordt verbeterd en afvalstoffen worden verwijderd.

Eigenlijk heeft iedereen baat bij het bezoeken van een sauna. Er zijn echter twee kanttekeningen. Baby’s en personen met een hoge bloeddruk. Indien je last hebt van een hoge bloeddruk is het verstandig om eerst een huisarts te raadplegen.

Het saunarondje

Voor je begint met het maken van een saunarondje, is het belangrijk om te realiseren dat er ruim de tijd moet worden genomen. Het is beter om te ontspannen dan te inspannen. Wil je het rondje te snel afronden, dan doet dit afbreuk aan het proces.

Een optimaal saunarondje staat hieronder beschreven. Het is belangrijk om te weten dat je hiervan kan afwijken. Het is wel van belang dat de afkoelingsmomenten niet mogen worden vergeten.

1. Douchen

Begin het saunarondje met een heerlijke warme douche. Zorg er wel voor dat je je goed afdroogt. Een droge huid kan via transpiratie namelijk beter afkoelen.

2. Warm voetenbad

Door het warme water worden de haarvaten verwijd en wordt je lichaam al voorbereid op wat komen gaat.

3. De sauna

Ga rustig zitten op de banken in de sauna. Het is belangrijk om billen en voeten in dezelfde ‘warmtezone’ te houden. Ben je een beginner, ga dan op de wat lagere banken zitten. Hoe hoger je gaat hoe warmer het zal zijn. Verblijf tot tussen 6 en 15 minuten in de sauna.

4. Afkoelen

Na de warmte kun je het beste even buiten een frisse neus halen. De longen raken zo de warmte snel kwijt. Het lichaam zal zo rustig beginnen met afkoelen. Vervolgens spoel je je met koud water af of neem je een dompelbad.

5. Warm voetenbad

Nadat je lichaam is afgekoeld is het weer tijd om je lichaam behaaglijk te maken. Doe dit weer met een warm voetenbad.

6. Rusten

Na het warme voetenbad is het tijd om te rusten. Het is belangrijk om voldoende rust te nemen. Een vuistregel is tussen 20 en 30 minuten.

Meer dan een bezoek aan een sauna

Vaak wordt een bezoek aan een sauna gecombineerd met heerlijke massages, lichaamspakkingen of epilaties en harsen. Privé sauna Jepun beschikt over alle faciliteiten om 100% te ontspannen en te je lichaam te laten verzorgen.