5 tips tegen vermoeidheid

We hebben er allemaal last van…

Je voelt je moe, je staat slap op je benen, misschien heb je ook wel een een verstopte neus. Ongeacht welke tijd van het jaar, het maakt deel uit van ons leven.

  1. Zeg goedemorgen tegen je lichaam

Zelfs als je opstaat wanneer het nog donker is, groet de dag met yoga of strek de ledematen uit, om zo het bloed te laten stromen. Je kunt zo je lichaam rustig de dag laten beginnen. Nog steeds gespannen van gisteren? Dan heb ik 2 stappen om je lichaam te strekken die je als eerste in de ochtend kunt doen om zo de spanning weg te werken, de geblokkeerde energiebanen te openen, pijn te verminderen en jezelf energie te geven voor de volledige dag.

  • Je begint het best met het vrijmaken van je nek en schouders door je hoofd in een cirkel rond te draaien, eerst naar achteren en vervolgens naar voren.
  • Met enkele simpele oefeningen kun je ook gemakkelijk je schouders, benen en rug strekken, je spierweefsel en doorbloeding door je lichaam stimuleren, jezelf wakker maken en energie geven. Dit kun je eenvoudig doen door helemaal recht tegen de muur te gaan staan. Strek vervolgens je armen naar boven en strek je lichaam zo ver mogelijk uit aan alle kanten terwijl je je rechte positie tegen de muur behoudt.

2. Stimuleer je lichaam en hersenen met een goed ontbijt.

Eiwitten en vet zijn essentieel voor energie in de ochtend en een groot gezond ontbijt is dan ook precies wat je lichaam nodig heeft. Wat is een perfect ontbijt? Bijvoorbeeld, een smoothie in de ochtend: heel eenvoudig klaar te maken, gemakkelijk te verteren en je kunt dit makkelijk vullen met de nodige vetten, eiwitten en voedingsstoffen, nodig om je dag goed te beginnen. Een nog romigere textuur kun je bereiken door er avocado bij te doen. Bovendien is avocado hartstikke gezond en zit vol met vitamine E, wat je huid heel mooi en gezond maakt. Een bonus!

       3. Ginseng, perfect om je batterijen terug op te laden

Ooit ginseng geprobeerd in je ochtendroutine? Consulteer echter wel eerst je dokter om zeker te zijn dat je geen allergieën hebt of om te verzekeren dat dit niet zal worden gecombineerd met medicijnen waar dit beter niet gebeurt. Eeuwenlang gebruikten Chinese en Ayurvedische geneesmiddelen ginseng in tonics en thee om het lichaam te helpen om te gaan met angst, vermoeidheid en het verouderingsproces. Het helpt je ook om je jonger te voelen en je bijnier in balans te houden, die er dan weer voor zorgt dat cortisol, het stresshormoon, gereguleerd wordt. Mijn favoriete manier om ginseng te gebruiken is als thee. Ik ben zelf een grote fan van de verjongende en stimulerende effecten en vind de thee bovendien heerlijk smaken. Deze is eenvoudig te verkrijgen in de supermarkt of reformwinkel.

     4. Gebruik groenten om je gezondheid te stimuleren

Als je je moe voelt dan maakt wat je eet een ongelofelijk groot verschil in hoe vlug je lichaam zich weer kan herstellen. Groene smoothies zijn hiervoor ideaal als je je energie-reserves terug wilt gaan opladen. Waarom? Omdat ze voeden, een hoog octaangehalte bevatten evenals drinkbare doses fytonutriënten, antioxidanten en verteringsenzymen leveren voor je lichaam. Vlug, eenvoudig en efficiënt. De effecten zijn fantastisch: Groene smoothies stimuleren immuniteit, spijsvertering, geven energie, bevorderen de geestelijke helderheid en je welzijn in het algemeen. Voeg verschillende donkergroene bladgroenten toe aan je smoothies en voeg tegens je favoriete fruit toe en drink het op op weg naar je werk. Je zult je vol energie voelen, alert zijn en een natuurlijke kracht bezitten en als bonus zul je je niet nerveus voelen van de cafeïne. Er is geen exacte formule om een groene smoothie te maken. Meestal maak ik zelf een smoothie van twee flinke handenvol bladgroenten, een kleine handvol verse peterselie of koriander en een kop fruit – meestal een zure appel of een banaan. Daar kun je dan nog de zogenaamde superfoods aan toevoegen zoals chiazaden, kokosolie, spirulina enz, en eventueel nog een avocado.

Ik kies meestal voor een lepel chiazaden. Een heerlijk begin van de dag!

      5. Ontspan met muziek

Je hebt het druk met meetings. De e-mails blijven maar binnen komen. Verschillende deadlines komen dichterbij en de energie wordt op volle snelheid uit je lichaam en geest gezogen. Dit is echt wel het moment om het rustiger aan te doen. Vecht terug en laadt jezelf weer op op een natuurlijke manier door een paar minuten naar bijvoorbeeld ontspannende muziek te luisteren. Met andere woorden: een muzikale time-out. Dit zal je helpen om je lichaam en hersenen te kalmeren door te luisteren naar zachte, rustgevende ritmes die je hart trager zullen laten slaan en je ademhaling naar gezondere niveaus zal brengen.Wat zal het resultaat hiervan zijn? Na enkele minuten zul je je al beter voelen, samen met een heldere geest en een rustig lichaam.